Menni vagy maradni? – A folyón túl Itália bemutatója a Belvárosi Színházban

 

Szűcs Veronika – 2014.10.08.

A folyón túl Itália remek komédia. Megvan benne minden, amit egy jó darabtól elvárhatunk. Légiesen könnyed, akár egy átborozott nyári délután, ugyanakkor sokszor annyira szíven üt, mint a legdurvább olasz eszpresszó.  Kritika.

 

Joe Dipietro darabja a generációk közti különbségekre épül. Mikor lehetne ez aktuálisabb, ha nem most, amikor a közösségi oldalak hatására megszűnni látszik a magánélet, és régi értékeink olyan gyorsan hamvadnak el, mint az eldobott gyufa lángja.
A darab szerint Nick (Szabó Kimmel Tamás) sikeres New York-i marketing szakember, aki nagy döntés előtt áll: elfogadja-e az előléptetést és kezdjen új életet egy másik városban, vagy maradjon családja közelében és éljen az ő értékeik szerint. Kemény dilemma, amit a fiú felmenői csak tovább bonyolítanak.

 

fti
Benedek Miklós, Szabó Éva, Szabó Kimmel Tamás, Cseh Judit, Lázár Kati és Lukáts Andor

 

Az olasz-amerikai bevándorló család erősen ragaszkodik hagyományaihoz. Miután Nick szülei és nővére is elköltöztek a városból, nem maradt nekik más csak a fiú unoka, aki így koncentráltan kapja a szeretet dózisokat a vasárnapi ebéd mellé.
A négy temperamentumos nagyszülő (Lázár Kati, Lukáts Andor, Szabó Éva és Benedek Miklós) szinte minden lehetséges eszközt megpróbál bevetni, hogy a fiú lemondjon a költözésről, mivel számukra a családi összetartás a legfontosabb. Nem értik és tulajdonképpen nem is akarják megérteni ezt a felgyorsult, egyre változó világot, ahol a karrier és az önmegvalósítás az első, minden más csak ezután jöhet.

 

fti2

 

Az első felvonásban tehát így feszül egymásnak a két generáció. Miközben a néző könnyesre neveti magát a lármás, imádnivaló társaságon, sokszor egészen biztosan saját családjára ismer. Lázár Kati lubickol az igazi olasz “mamma” szerepében, így folyamatosan tömi a rokonságot, hogy így fejezze ki túláradó szeretetét.

Szabó Éva pompásan alakítja a buzgón vallásos nagymamát, akinek egyik fő célja, hogy még megérje unokája esküvőjét. Éppen ezért kerítőnőnek áll és megpróbálja összeboronálni unokáját egy jóravaló ír ápolónővel. Caitlin ( Cseh Judit) és Nick szerelme természetesen alapvetően halálra van ítélve a kikényszeríttet, kellemetlen szituáció miatt.

 

fti3

 

A lány azonban teljesen új megvilágításba helyezi Nick számára nagyszülei túlzottnak vélt gondoskodását. Szerinte a fiú egyszerűen bunkó, amiért ennyire nem veszi figyelembe családja érzéseit. Nick nem bírja feldolgozni a két oldalról ránehezedő nyomást és az idegességtől pánikrohamot kap.

A második felvonásban, miközben a családi fészekben lábadozik, elmélyülnek a szituációk is. A nagy nevetést először csak rövid időre szakítják meg az elgondolkodtató pillanatok. Szinte csak egy villanás, amikor az egyik nagyapát alakító Benedek Miklós a nézők felé fordulva elejt pár szót egy bizonyos szövettani eredményről, meg arról, hogy ezzel nem zsarolhatja érzelmileg utazni készülő unokáját. Később azonban számos családi történeten keresztül ismerkedhetünk meg Nick rokonságának múltjával és kultúrájával, amik választ adnak a mindent átszövő, szilárd családi kötelékre. Igazán megkapó pillanat például, amikor a Frank nagyapát játszó Lukáts Andor, elmeséli Amerikába jövetelének történetét, vagy amikor Benedek Miklós szerenádot ad Szabó Évának.

 

fti4
Szabó Éva és Benedek Miklós

 

Ezt a generációkon átívelő köteléket készül Nick örökre elszakítani, de egy pillanatig se gondoljuk, hogy számára ez egyszerű.

Szabó Kimmel Tamás hitelesen alakítja a vívódó fiatalembert, aki a darab végére már pontosan tudja, hogy mindent nagyszüleinek köszönhet, azoknak a dolgos embereknek, akik átélték a nélkülözés poklát, és mindent feláldoztak a családért. Nekik fordít most hátat, de ha boldogulni akar egyszerűen nincs más lehetősége.

Különösen tetszett Znamenák István rendezésében, hogy nem dönt egyik fél javára sem. Megmutatja a probléma nehézségét, amit azért is nehéz megoldani, mert olyan helyzetről van szó, amiben mindkét fél elkerülhetetlenül sérülni fog. Feltárja ennek a szövevényes, érzelmekkel teli szituációnak minden aspektusát, de a választást a nézőre bízza.
A folyón túl Itália nem pusztán egy felhőtlen szórakozást ígérő könnyed komédia. Annál sokkal komolyabb.

 

Képek forrása: Orlai Produkciós Iroda

 
[facebook_like_button]
 

Ha tetszett a cikkünk kövess minket Facebook-on is, itt!

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

cs2

Für Anikó és Kováts Adél a Terápia második évadáról

Rosszul lett B.B. King, lemondta koncertjeit

Filmpremierek az első Magyar Filmhéten