Egy újszülöttnek minden vicc új – avagy kirándulás a Kőhegyen

osz – 2014.09.28.

A 235 méter magas Kőhegyről egy gyerekes túrablogban olvastam először és mivel közel is van és volt egy szabad délutánunk, felkerekedtünk és megnéztük. Jó kis sétát tettünk, nagyon tetszett így másnap már áradoztam róla a barátainknak, és szervezkedtem, menjünk el közösen újból. Amikor már többedjére hallottam vissza, hogy „persze, ismerjük, voltunk már ott többször is…” kezdett gyanússá válni, hogy éveken át valami egyértelműen jó dologból maradtam ki. Szóval ez a bejegyzés most annak a csekély számú sorstársamnak szól, akik még nem jártak itt.

Szeretem a drámai történeteket, úgyhogy még inkább a szívemhez nőtt ez a hely, amikor megismertem a Szeplőtelen Fogantatás, más néven Mária kápolna romantikus múltját. Építtetőjének, Wendler Ferencnek álmában több alkalommal is megjelent Szűz Mária és egy alkalommal kijelentette neki, hogy: „Én vagyok a szeplőtelen fogantatás.”. Ennek hatására kezdődtek meg a kápolna munkálatai 1855-ben és a hagyomány szerint IX. Pius pápa Szűz Mária-szobrot küldött a kápolna avatására.

kőhegy2

Valószínű, hogy ez a kápolna viselte először ezt a nevet a világon. Wendler feleségének halála után úgy döntött, hogy élete hátralévő részében a kápolnáról szeretne gondoskodni, így vájt magának egy barlangot a kápolna melletti sziklában és ott élt 1878-tól kezdve. Wendler Ferenc az egész környéken elhíresült, és sokan a csodájára jártak az egyszerű embernek és kápolnájának. A templom búcsúja az egész környék ünnepévé vált, amire rengeteg zarándok érkezett.

kőhegy

Majd húsz évvel később Wendler Ferenc fia, Wendler András egy házat építtetett az akkor már sokat betegeskedő apja barlangja mellé, és odaköltözött, hogy gondoskodjon élete hátralévő napjaiban róla és a kápolnáról. Wendler Ferenc 1897. február 21-én hunyt el, sírja a kápolna mögött található. Halálát követően fia, majd 1920-tól unokája, Groß Mátyás vette át a kápolna gondozását, aki dédapjához hasonlóan szintén a hegyen élt. A második világháború során több lövés is érte a kápolnát, majd a kitelepítéseket követően a kápolna köveit elhordták.

kőhegy4

2003-ban jórészt magánszemélyek adományaiból pár hónap leforgása alatt újból felépítették a kápolnát és a korábban a család által kimenekített eredeti Mária-szobor is visszakerült régi helyére. A kápolnához vezető lépcső 2006-ban készült el.

A hegyre a budaörsi nefelejcs utcai temető elől indulunk, aki autóval érkezik, itt könnyen leparkolhat. A temetővel szemben találunk egy lépcsősort, ennek tetején voltaképpen mindegy is, merre indulunk tovább, a lényeg, hogy mindig a felfelé tartó utat válasszuk, akkor biztos a hegy tetején lyukadunk ki.

kőhegy3

Ha babával jövünk, akkor a babakocsit nyugodtan hagyjuk otthon, csak hordozva tudjuk felvinni. Ha nagyobb gyerekkel jönnénk, akkor a lépcsősor után balra forduljunk, mert ez az út a hegyre felvivő lépcsőig vezet majd minket. Gyerekeseknek ajánlott a papírsárkány bekészítése is, mert remek alkalom kínálkozik majd a kipróbálására. A hegy tetején a megérdemelt kilátásban gyönyörködhetünk, megnézhetjük a kápolnát, barlanglakásokat és a keresztet is.

Hétfőn már a beavatottak nyugalmával mondhatjuk a munkahelyünkön: „…szóval a Kő-hegyen voltunk a hétvégén. Miért, Te nem jártál még ott?”

[facebook_like_button]

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

cs2

Nehezen tartanak ki egymás mellett a fiatalok – interjú