Minden egyben – tökéletes vasárnap délutáni kirándulás az Alsó-Jegenye-völgyben

osz – 2014.07.11.

Vannak hétvégék, amikor nem vágyunk arra, hogy kilométer-zabáló teljesítménytúrázóként rójuk az erdőket és közben jól megérdemelt jutalomként találkozzunk a természet kincseivel. Van, amikor csak kényelmeskedve álmodunk egy nagyot: szeretnénk sétálni az erdőben, patakcsörgést hallgatni, bájos hidakon átkelni, forrást és vízesést keresni és természetesen várat is akarunk, meg kilátást. Ja, és ez mind legyen közel a városhoz, hogy ne kelljen a fél napot autóban töltenünk. Legyen jó a barátnak, barátnőnek, férjnek, feleségnek, gyereknek, nagyszülőknek és a kutyának. Jól hangzik? Akkor elő a térképekkel! Megyünk Solymárra! Célunk az Alsó-Jegenye-völgyben lévő Rózsika-forrás és a Solymári-vár!

Amennyiben autóval indulunk útnak Budapestről a Hidegkúti úton, akkor a solymári táblától nem messze balra, a Shell benzinkútnál hagyhatjuk az autót. Ha busszal mennénk (64, 64A, 264), akkor a Kökörcsin utcánál kell leszállnunk. Itt van egyébként az egyetlen hely, ahol elkeveredhetünk, mert az utcatábla alatti jelzés a Rózsika-forrást a másik irányba mutatja. Mi azonban felkészültek vagyunk, térképünkre nézünk és megyünk magabiztosan a sárga jelzésen.

SONY DSC

Utunk könnyű, kényelmes, nincsenek benne emelkedők. A Paprika-patakot követjük végig, ami hol jobbról, hol balról csörgedezik, és fából készült hidakon kelhetünk át rajta. Félúton találunk egy kis vízesést, majd a Rózsika-forrást, amiből bánatunkra nem lehet inni. Elsétálunk egy régi kőfejtő mellett, ahol a gyerekek rendszerint megállnak és addig nem tudnak a szüleik tovább indulni, míg legalább ötször fel nem másztak a tetejére és le nem jöttek onnan. Erre a forgatókönyvre már más is gondolhatott, mert telepítettek ide padokat meg asztalokat, hogy addig a nagyszülők és szülők nyugodtan megpihenjenek, eszegessenek.

Tovább indulunk a várhoz. Egy idő után kiérünk az erdőből, ahol a sárga jelzés és a Mária út elkanyarodik jobbra. Ám mi tovább megyünk a jelöletlen úton és pillanatok múlva megpillanthatjuk Solymár várát. Ha kicsivel nagyobb túrára vállalkozunk, akkor kövessük a Mária utat, az is a várhoz visz, csak kitérővel az Alsó-Patak hegyre. Az eredetileg tervezett 2 kilóméteres táv így komoly 3 kilométeresre nő.

Az egyetlen emelkedő az eredeti utunk során a várnál van, ez babakocsival azért teljesíthető. A vár június 1. és szeptember 30. között keddtől vasárnapig 10 és 18 óra között van nyitva. Az erődbe érve felmegyünk a kilátóba és bámészkodunk. Szép itt. Jó kis séta volt.

SONY DSC

Egy kis történelmi kiegészítés: ennek a középkori várnak a története a Lackfi családhoz nyúlik vissza, akik 1355-ben vásárolták meg a területet a margitszigeti apácáktól és egy kővárat építettek rajta. Az ezt követő csaknem kétszáz évben számos tulajdonosa volt a várnak. A mohácsi csatát követően török és tatár támadás érte az erődítményt, végleges romba dőlése a budai megszállás után következett be.

A 18. században az itt letelepülő lakosság szinte teljesen elhordta a vár maradványait. A terület újjászületése Valkó Arisztid nevéhez köthető, aki 1930-as években önerőből bontotta ki a megmaradt épületrészeket, majd az hetvenes években folytatódtak a feltárások. 2005-2006-ban helyi erőből és uniós támogatásból jelentős feltárásokra, újjáépítésre került sor, ekkor készült el a kilátótorony is a régi öregtorony helyén.

Tipp kisgyerekeseknek: ha eleredne az eső, akkor Solymáron van egy remek játszóház! (Cím: 2083, Solymár, Terstyánszky u. 10.) Ha nem esik, és a kölyköknek van még lefutkároznivaló energiájuk akkor két játszótér ötletünk is van: Máriaremetei Kisboldogasszony Bazilika kertje (cím: 1029 Templomkert 1.), vagy Pilisszentivánon a Schäffler-kert.

Tipp édesszájúaknak: visszaúton a városba meg kell állni a Frer cukrászdában (cím: 1028 Máriaremetei út 94.)! Nincsenek rá szavak, milyen finom a fagyijuk (is). Csak egy kis ízelítő: itt készült a 2014-es év fagylaltja, a mézes-diós-hecsedli ízű csoda. Férfiakra gondolva van sörfagylalt, ami tényleg sör ízű és kiváló! Persze a fügés-mascarpone fagyi mellett sem lehet elmenni szó nélkül…

Kapcsolódó cikkek:

Délutáni talpmasszázs – a tabajdi mezítlábas park

Közeleg a családbarát halfőző fesztivál

Szívmelengető hagyomány – bemutatjuk a vándorbölcsőt