2014.06.25.
Vizsgálatra hívják az időseket, ahol “súlyos diagnózist” közölnek, majd vásároltatnak. Az érintetteket jellemzően árubemutatókat szervező vállalkozások hívják egészségnapra, egészségügyi szűrővizsgálatra, teljes körű egészségmegőrző programra, illetve ingyenes vizsgálatokra, például szív- és érrendszeri állapotfelmérésre, vércukorszintmérésre, testzsírmérésre és íriszdiagnosztikára.
Az elmúlt napokban ugrásszerűen megnőtt az idősebb korosztályt célzó árubemutatókkal kapcsolatos fogyasztói panaszok száma – tájékoztatta a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) a távirati irodát.
A közlemény szerint a pórul járt idősek szinte kivétel nélkül hasonló körülményekről számolnak be: egészségügyi vizsgálatra hívják őket, majd egy viszonylag “súlyos diagnózist” közölnek, melyre megoldást kizárólag a több százezer forint értékű bioptron lámpa vagy masszázsfotel megvásárlása jelenthet. Jellemző továbbá, hogy a tizennégy napos elállási jog érvényesítését különböző kifogásokra hivatkozva jogszerűtlenül megtagadják – tette hozzá az NFH.
A tájékoztatás szerint az időseket az árubemutatókat szervező vállalkozások egészségnapra, egészségügyi szűrővizsgálatra, teljes körű egészségmegőrző programra, illetve ingyenes állapotfelmérésre hívják, például szív- és érrendszeri állapotfelmérésre, vércukorszintmérésre, testzsírmérésre, íriszdiagnosztikára. A meghívásból azonban nem derül ki, hogy a végső cél a fogyasztók meggyőzése a több százezer forintért kínált termékek megvásárlásáról.
Annak ellenére, hogy a fogyasztókat 2014. június 13-tól indoklás nélküli elállási jog illeti meg, a termékbemutatókon vásárolt áru átvételének napjától számított 14 napon belül, sokan nem tudják, hogy létezik ez a lehetőség, és jogszerűen, bírósági út igénybevétele nélkül is visszakaphatják a pénzüket. Pedig az elállást az eladónak tudomásul kell vennie, és a vételárat vissza kell fizetnie.
Fülöp Zsuzsanna, a hatóság szóvivőjének tájékoztatása szerint, az elállási jog határidőn belüli gyakorlása nem függhet semmilyen feltételtől, így ellentételezéseként nem köthető ki például kötbér, vételár-visszatartás vagy egyéb fizetési kötelezettség. Nem tagadható meg a vételár visszafizetése sem azzal az indokkal, hogy a fogyasztó által igényelt hitel- vagy kölcsönigénylési folyamat már elindult.
Bár a folyamatos hatósági ellenőrzések, illetve a jogszabályi szigorítások segíthetik, hogy a jövőben kevesebb jogsértés legyen, a hatóság tapasztalatai azt mutatják, hogy továbbra is kiemelt figyelmet igényel a terület, illetve az érintett fogyasztók előzetes tájékoztatása.
Forrás: MTI
[facebook_like_button]