Minden, amit tudni akartál a Kékszalagról

 

ja – 2017.07.09.

 

Ezen a hétvégén, azaz július 9-12-ig rendezik Balatonfüreden a 46. Kékszalag versenyt. Tudtátok, hogy az első Kékszalag versenyt 1934 július 27-én rendezték meg  21 induló hajóval? És azt, hogy 2010-ben a 42. Kékszalagon,  623 hajón, 9 nemzet 3115 versenyzője küzdött a Balatonon? Összegyűjtöttünk nektek néhány érdekességet a híres és látványos vitorlásversenyről.

 

kékszalag4

 

– A Kékszalag  Európa legrégebbi és leghosszabb távú tókerülő versenye. A pálya a Balatonfüred – Kenese – Siófok – Keszthely – Balatonfüred vonalat  követi, ez a táv légvonalban 155 km. A versenyidő legfeljebb 48 óra.

 

– Az első Kékszalag versenyt 1934 július 27-én rendezték meg  21 induló hajóval: “Egy 140-160 km-es navigációs verseny – a partok érintése nélkül – nagy figyelmet, hajós felkészültséget, vitorlázó tudást és egész embert kíván. Éppen ezekért a hajós erényekért óhajt a Hungária Yacht Club egy versenyt kiírni, aminek első díja a Balaton kék szalagja volna.” – fogalmazta meg az ötletet négy együtt vitorlázó jóbarát Antal Miklós, Grofcsik János, dr. Tuss Miklós és dr. Keresztúry Gyula. A versenyen bármilyen vitorláshajóval rajthoz lehetett állni, győzzön a legügyesebb és a leggyorsabb!

 

kékszalag3

 

– A verseny olyan nagy sikert aratott, hogy innentől kezdve minden második – minden páros – évben megrendezték. 1944-ben a II. világháború frontja elérte Magyarországot is, a hosszútávú vitorlásversenyeket törölték. A vitorlázók elszántságát mutatja, hogy a Kékszalag napján azonban, mégis tartottak vitorlásversenyt a Balatonon, igaz rövidebb pályán, légiriadókkal tarkítva. A háború után az első versenyt 1947-ben tartották, innentől fogva a versenyek éve minden páratlan év lett. Az indulók, nevezési díj helyett, egy oldalszalonnát kaptak ajándékba!

 

– A verseny páratlan népszerűsége miatt 2001 óta minden évben megrendezik a viadalt.  2010-ben a 42. Kékszalagon,  623 hajón, 9 nemzet 3115 versenyzője küzdött a Balatonon!

kékszalag2

– A leggyorsabb hajó 1955-ben  a Nemere II volt,  Németh István kapitány vezérletével 10 óra 40 perc alatt kerülte meg a tavat! Ezt a rekordot 57 évig nem sikerült megdönteni! A Kékszalag abszolút rekordját 2012. óta  a Fifty-fifty katamarán tartja 10 óra 32 perccel.  (Kormányosa: Józsa Márton)

 

– A legtöbb versenyt nyert kormányos: Litkey Farkas, aki 11-szer volt a leggyorsabb (2001 és 2009 között zsinórban kilencszer!) , a legsikeresebb hajó pedig a Tramontana:  hétszer siklott elsőként a füredi kikötőbe!

 

– Bár a versenynek egyetlen abszolút győztese van, ám különböző kategóriákban még számtalan aranyérmet osztanak szét a két nap során.  A legtöbb versenyző azonban nem a győzelemért indul. A cseppet sem könnyű út megtétele a kontinens leghíresebb vitorlás versenyén  szintidőn belül – nos, ez a teljesítmény önmagában felér minden győzelemmel!

 

– A versenyen – többszöri versenyszabály változtatás után – újra bármilyen típusú vitorlással lehet indulni. Ez a tény arra ösztönzi a hajókészítőket, hogy egyre modernebb vízi járműveket gyártsanak, kiváló adottságokkal. Eredményeiket, tapasztalataikat a versenyen kívül is széles körben lehet kamatoztatni, így pedig a hajózás egésze is fejlődik.

 

kékszalag1

 

– A Kékszalag verseny bevételének egy részével a Hospice-alapítványt támogatja, illetve kiáll a Mellrákfórum mozgalom mellett is. A verseny közben, minden hajóról egy időben, egy-egy rózsaszín léggömböt engednek majd az ég felé.

 

– A Kékszalag nem csak az indulóknak nagy élmény.  Balatonfüred partján a verseny ideje alatt számos kulturális program várja az érdeklődőket, nem utolsósorban pedig együtt lehet szorítani a versenyző vitorlásokért, a Balaton egyik legszebb kikötőjében.

 

Forrás: www.kekszalag.hu

[facebook_like_button]

 

Szólj hozzá!